FILOSOFIE VAN AYURVEDA

 Ayurveda, wat letterlijk betekent "de wetenschap van het leven", is een natuurlijke genezing systeem dat wordt gebruikt in heel India en is 5000 jaar oud en werd later verspreid over Sri Lanka. Ayurveda was bekend  voor het eerst ontwikkelde en vastgesteld door de grote wijzen die India's originele systemen van meditatie en yoga. De studie van Ayurveda omvat kruidengeneeskunde, voedingsleer, chirurgie, psychologie en spiritualiteit.Het gaat niet alleen om de medische wetenschappen, maar ook om de sociale, ethische, intellectuele en spirituele leven van de mens. Ayurveda amalgamates de nauwkeurigheid van de wetenschap en de verhevenheid van de filosofie, poëzie en kunst. Om deze filosofische concepten van de Ayurveda niet te mengen met religie, bovennatuurlijke en bijgelovig, dient te worden opgemerkt dat deze systemen de materialistische of atheïstische filosofie zijn.

 

De wetenschap van Ayurveda is voornamelijk bezig met het leven, het levens proces en woon status. 

De benadering van alle verschijnselen met verwijzing naar en vanuit het oogpunt van levende wezens. In zijn benadering van deze omgeving, het onderwerp maakt gebruik van de instrumentaliteit van zijn geest en de vijf zintuigen. Deze oude visie, heeft de ouden tijden doorstaan en  wordt vandaag de dag aangepast door de moderne wetenschap.

 

Ayurveda beschrijft drie fundamentele universele energieën die alle natuurlijke processen op zowel de macrokosmische en microkosmische te reguleren. Dat wil zeggen dat dezelfde energieën welke effecten heeft van de verschillende stelsels en sterrenstelsels produceren in het stadium van de menselijke fysiologie. Alles in het universum is gemaakt van combinaties van de vijf elementen: Ruimte (of Akasha), Lucht (of Vayu), vuur (of Tejas), water (of Apa) en Aarde (of Prithvi). Deze vijf elementen zijn te zien in het materiële universum op alle schalen zowel organische en anorganische. Toen ze in de biologie van een levend organisme, krijgen ze een biologische vorm. Dit betekent dat de vijf elementen gecodeerd in drie biologische krachten, die alle levensprocessen regelen. Deze drie krachten zijn gekend als de drie doshas. De drie doshas zijn: Vata, Pitta en Kapha. Elk van de drie doshas is samengesteld uit twee van de vijf bovengenoemde elementen: Vata van ruimte en lucht, Pitta van vuur en water, Kapha van water en aarde. Deze drie krachten (of energie) dienen in een dynamisch evenwicht met elkaar voor het behoud van een goede gezondheid. Elke verstoring van de elementen in het lichaam resulteert in ziekte en ziektes.

 

Indiase filosofie wordt gewoonlijk verdeeld langs twee hoofdlijnen, Astika (orthodoxe of theïstische) en nastika (onorthodoxe of atheïstische). Boeddhistische, Jain, en charvaka filosofie zijn onorthodox omdat ze niet het gezag van de Veda’s   accepteren. De Veda's worden vaak door hun aanhangers aanvaard als zijnde oorspronkelijk afkomstig waren van God. Daarom wordt in de Indiase traditie, elk systeem van denken niet gegrond in de Veda's, ook al bevat het geloof in God of goden wordt het atheïstische beschouwd.

 

De Astika scholen, oorspronkelijk genaamd Sanatana dharma, worden gezamenlijk het Hindoeïsme in de moderne tijd genoemd en bestaan uit zes systemen van filosofie Nyaya: vaisheshika, Yoga, Samkhya, Purva Mimamsa en Vedanta. De eerste vier van deze scholen accepteren het gezag van de Veda's, maar niet hun filosofische principes uit de verklaringen van de Veda's.

 

De laatste twee scholen, echter Purva Mimamsa en Vedanta, baseren hun filosofische systemen specifiek op de woorden van de Veda's. De vier Veda's, namelijk de Rig, Yajur, Sama en Atharva, zijn elk verdeeld in vier delen bekend als Samhita, Brahmaan, en Aranyaka Upanishad. De eerste twee delen zijn overwegend rituelen. De Aranyakas markeren de overgang van ritueel filosofie, die zijn hoogtepunten in de Upanishads. De Purva Mimamsa. "De eerdere beraadslaging" baseert haar principes op de eerdere (purva) delen van de Veda's, namelijk de Samhitas en Brahmanen. Vedanta is de studie van de latere delen (bijvoorbeeld de Upanishads), en wordt daarom ook wel de Uttara Mimamsa genoemd, lang zorgvuldige overweging en discussie.

 

Er zijn zes Astika filosofische systemen aangeduid als Hindoeïsme en omvatten:

1. Samkhy Filosofie

de stichter van de Samkhya filosofie, hoewel de definitieve tekst van de klassieke Samkhya, is de Samkhya-Karika, geschreven door  Ishvara Krishna  rond 400-500 CE Bestaat uit ongeveer vierentwintig á vijfentwintig principes van manifestatie, Samkhya legt ons uit hoe materie manifesteert zich van de intelligentie van de geest.

Voordat er sprake was van een manifestatie van het universum was Brahman, het absolute, ongemanifesteerde staat. Binnen de ongemanifesteerde toestand ontstaat Purusha  (puur bewustzijn) en  Prakruti  (de schepping). In Samkhya filosofie, is Purusha vormloos, kleurloos, buiten de eigenschappen en is een passieve getuige van de schepping. Prakruti is oorspronkelijke wil, materie en creatief potentieel. Het heeft een vorm, de kleur en de attributen zijn op het gebied van de actie. Prakruti is bewust bezig met de keuze, de Goddelijke Wil, Moeder Natuur. Het is de wil van de natuur te manifesteren in ontelbaarheid van de schepping van zaadje tot bloem, van eikel tot boom. Purusha is Geest, ultieme waarheid, Ultimate helende kracht en getuigenis voor alle uitingen van Prakruti. Prakruti, de steeds evoluerende Goddelijke Moeder Natuur, is de baarmoeder van waaruit het hele universum manifesteert. De potentiële energie van Purusha en scheppingswil van Prakruti vinden we een begrip van de evolutie van de immateriële energie in het materiaal expressie.     

De leiding tussen Purusha en Prakruti is Prana (levenskracht), de vibrerende kracht die alle manifestaties ten grondslag ligt. In de Rig Veda, staat prana voor de adem van de Kosmische Purusha evenals de adem van het leven in het algemeen. Het is door de pulsaties van kosmische prana dat bewustzijn breekt in de drie guna's  (universele kwaliteiten) van de natuur.

Samkhy Filosofie van de Schepping

Purusha  is ongemanifesteerde vormloze passieve en  buiten de eigenschappen. Voorbij oorzaak en gevolg van ruimte en tijd. Purush is puur bestaan. Prakruti  is de creatieve kracht van de actie. De bron van de vorm manifestatie attributen en de natuur is Mahad de kosmische intelligentie van buddhi. Ahamkar  is ego, het gevoel van 'ik ben. "Satva is stabiliteit, pure aspect, ontwaken, essentie en licht. Rajas is dynamische beweging. Tamas is Statische het potentiële energie. Inertie, duisternis, onwetendheid, en materie.

 

      Purush          +            Prakriti  
      (SPIRIT) (oernatuur)


MAHAT  
(COSMIISE INTELLECT)


Ahamkara      
(EGO)


Sattva                    rajas                     TAMAS 
  (zuiverheid) (passie ) (duisternis)

 

Van Sattvas: vijf zintuigen, actie organen en geest. 
Van Tamas: zijn er 
vijf tanmatra's (geluid, tast, zicht, smaak, geur en vijf elementen - ether, wind, vuur, water, aarde.

2. Yoga.  In dit systeem, de geest wordt aanvaard als de oorzaak van de gevangenschap en ook de oorzaak van verlossing. Door meditatie, moet men de geest  beheersen en dus de materie overstijgen. Dit systeem werd voorgelegd door de wijze Patanjali.

3. Nyaya. Dit is een systeem van logica. Daarin staat dat er zestien kenbaar entiteiten en vier middelen van weten. Met hun hulp moet men de uiteindelijke werkelijkheid  begrijpen en het bereiken van verlossing. Nyaya werd verkondigd door Gautama Muni.

4.  Vaisheshika. Dit systeem is ontwikkeld door de wijze Kanada. Hij leerde dat er  zeven padasthas of ontologische ( tak van de filosofie) entiteiten en dat het begrijpen van deze leidt tot zelfverwerkelijking.

5.  Purva Mimamsa.  De kern van dit systeem, onderwezen door Jaimini, is dat men volmaaktheid bereikt door het uitvoeren van offers volgens de Vedische voorschriften.

6.  Uttara Mimamsa. Dit systeem is beter bekend als Vedanta, wat betekent "de hoogste einde van de kennis." Zijn geschriften werden samengesteld door Vedavyasa, de goeroe van Jaimini. Het heeft twee leervakken persoonlijk en onpersoonlijk. In de toewijding aan een persoonlijke God is het middel tot in de perfectie. Een persoon realiseert zichzelf als alles doordringend is, onpersoonlijke absolute waarheid.

 

Omdat sommige van de systemen elkaar aanvullen, worden de zes systemen over het algemeen gepaard in drie groepen, Sankhya en Yoga, Nyaya en Vaisheshika en Purva Mimamsa en Vedanta. Echter, Vedanta algemeen aanvaard als de hoogste van alle zes systemen, omdat het zich uitsluitend bezighoudt met de absolute waarheid en het is de enige school die heeft vastgehouden aan een consistente relevantie door de moderne tijd, Yoga is nu ook populair wereldwijd. Er zijn verschillende stromingen binnen Vedanta, maar ze kunnen allemaal worden onderverdeeld in twee divisies: onpersoonlijk en persoonlijk.

 

Ayurveda en menselijk potentieel.

Ayurveda leert dat de mens een microkosmos is van een universum in zichzelf. Hij is een kind van de kosmische krachten van de externe omgeving, de macrokosmos. Zijn individuele bestaan is onlosmakelijk verbonden met de totale kosmische manifestatie. Ayurveda beschouwt gezondheid en "ziekte" in holistische termen, rekening houdend met de inherente relatie tussen individuele en kosmische geest, individuele en kosmische bewustzijn, energie en materie. Volgens de leer van de Ayurveda heeft ieder mens vier biologische en spirituele instincten: religieuze, financiële, pro-creatieve en het instinct in de richting van vrijheid. Evenwichtige goede gezondheid is de basis voor de vervulling van deze instincten. Ayurveda helpt de gezonde persoon om gezond te blijven, en de zieke persoon voor de gezondheid te herwinnen. Het is een medische metafysische genezing leef wetenschap, de moeder van alle helende kunsten. De praktijk van Ayurveda is ontworpen om menselijk geluk, gezondheid en creatieve groei te bevorderen door het bestuderen van de leer van Ayurveda, kan de praktische kennis van zelf genezing worden verworven door iedereen. Door de juiste balans van krachten in het lichaam, kunnen de processen van fysieke achteruitgang en ziekte indrukwekkend worden verlaagd Dit concept is fundamenteel voor Ayurvedische wetenschap: het vermogen van het individu voor zich zelf genezing.