Ayurveda,
wat letterlijk betekent "de wetenschap van
het leven", is een natuurlijke genezing
systeem dat wordt gebruikt in heel India en
is 5000 jaar oud en werd later verspreid
over Sri Lanka. Ayurveda
was bekend voor het eerst ontwikkelde en
vastgesteld door de grote wijzen die India's
originele systemen van meditatie en yoga. De
studie van Ayurveda omvat
kruidengeneeskunde, voedingsleer, chirurgie,
psychologie en spiritualiteit.Het gaat niet
alleen om de medische wetenschappen, maar
ook om de sociale, ethische, intellectuele
en spirituele leven van de mens. Ayurveda
amalgamates de nauwkeurigheid van de
wetenschap en de verhevenheid van de
filosofie, poëzie en kunst. Om
deze filosofische concepten van de Ayurveda
niet te mengen met religie, bovennatuurlijke
en bijgelovig, dient te worden opgemerkt dat
deze systemen de materialistische of
atheïstische filosofie zijn.
De wetenschap
van Ayurveda is voornamelijk bezig met het
leven, het levens proces en woon status.
De benadering
van alle verschijnselen met verwijzing naar
en vanuit het oogpunt van levende wezens. In
zijn benadering van deze omgeving, het
onderwerp maakt gebruik van de
instrumentaliteit van zijn geest en de vijf
zintuigen. Deze
oude visie, heeft de ouden tijden doorstaan
en wordt vandaag de dag aangepast door de
moderne wetenschap.
Ayurveda
beschrijft drie fundamentele universele
energieën die alle natuurlijke processen op
zowel de macrokosmische en microkosmische te
reguleren. Dat
wil zeggen dat dezelfde energieën welke
effecten heeft van de verschillende stelsels
en sterrenstelsels produceren in het stadium
van de menselijke fysiologie. Alles
in het universum is gemaakt van combinaties
van de vijf elementen: Ruimte (of Akasha),
Lucht (of Vayu), vuur (of Tejas), water (of
Apa) en Aarde (of Prithvi). Deze
vijf elementen zijn te zien in het materiële
universum op alle schalen zowel organische
en anorganische. Toen
ze in de biologie van een levend organisme,
krijgen ze een biologische vorm. Dit
betekent dat de vijf elementen gecodeerd in
drie biologische krachten, die alle
levensprocessen regelen. Deze
drie krachten zijn gekend als de drie
doshas. De
drie doshas zijn: Vata, Pitta en Kapha. Elk
van de drie doshas is samengesteld uit twee
van de vijf bovengenoemde elementen: Vata
van ruimte en lucht, Pitta van vuur en
water, Kapha van water en aarde. Deze
drie krachten (of energie) dienen in een
dynamisch evenwicht met elkaar voor het
behoud van een goede gezondheid. Elke
verstoring van de elementen in het lichaam
resulteert in ziekte en ziektes.
Indiase
filosofie wordt gewoonlijk verdeeld langs
twee hoofdlijnen, Astika (orthodoxe of
theïstische) en nastika (onorthodoxe of
atheïstische). Boeddhistische,
Jain, en charvaka filosofie zijn onorthodox
omdat ze niet het gezag van de Veda’s
accepteren. De
Veda's worden vaak door hun aanhangers
aanvaard als zijnde oorspronkelijk afkomstig
waren van God. Daarom
wordt in de Indiase traditie, elk systeem
van denken niet gegrond in de Veda's, ook al
bevat het geloof in God of goden wordt het
atheïstische beschouwd.
De Astika
scholen, oorspronkelijk genaamd Sanatana
dharma, worden gezamenlijk het Hindoeïsme in
de moderne tijd genoemd en bestaan uit zes
systemen van filosofie Nyaya: vaisheshika,
Yoga, Samkhya, Purva Mimamsa en Vedanta. De
eerste vier van deze scholen accepteren het
gezag van de Veda's, maar niet hun
filosofische principes uit de verklaringen
van de Veda's.
De laatste
twee scholen, echter Purva Mimamsa en
Vedanta, baseren hun filosofische systemen
specifiek op de woorden van de Veda's. De
vier Veda's, namelijk de Rig, Yajur, Sama en
Atharva, zijn elk verdeeld in vier delen
bekend als Samhita, Brahmaan, en Aranyaka
Upanishad. De
eerste twee delen zijn overwegend rituelen. De
Aranyakas markeren de overgang van ritueel
filosofie, die zijn hoogtepunten in de
Upanishads. De Purva
Mimamsa. "De
eerdere beraadslaging" baseert haar
principes op de eerdere (purva) delen van de
Veda's, namelijk de Samhitas en Brahmanen. Vedanta
is de studie van de latere delen
(bijvoorbeeld de Upanishads), en wordt
daarom ook wel de Uttara Mimamsa genoemd,
lang zorgvuldige overweging en discussie.
Er zijn zes
Astika filosofische systemen aangeduid als
Hindoeïsme en omvatten:
1. Samkhy
Filosofie
de stichter
van de Samkhya filosofie, hoewel de
definitieve tekst van de klassieke Samkhya,
is de Samkhya-Karika, geschreven door Ishvara
Krishna rond
400-500 CE Bestaat uit ongeveer
vierentwintig á vijfentwintig principes van
manifestatie, Samkhya legt ons uit hoe
materie manifesteert zich van de
intelligentie van de geest.
Voordat er
sprake was van een manifestatie van het
universum was Brahman,
het absolute, ongemanifesteerde staat. Binnen
de ongemanifesteerde toestand ontstaat Purusha (puur
bewustzijn) en Prakruti (de
schepping). In
Samkhya filosofie, is Purusha vormloos,
kleurloos, buiten de eigenschappen en is een
passieve getuige van de schepping. Prakruti
is oorspronkelijke wil, materie en creatief
potentieel. Het
heeft een vorm, de kleur en de attributen
zijn op het gebied van de actie. Prakruti
is bewust bezig met de keuze, de Goddelijke
Wil, Moeder Natuur. Het
is de wil van de natuur te manifesteren in
ontelbaarheid van de schepping van zaadje
tot bloem, van eikel tot boom. Purusha
is Geest, ultieme waarheid, Ultimate helende
kracht en getuigenis voor alle uitingen van
Prakruti. Prakruti,
de steeds evoluerende Goddelijke Moeder
Natuur, is de baarmoeder van waaruit het
hele universum manifesteert. De
potentiële energie van Purusha en
scheppingswil van Prakruti vinden we een
begrip van de evolutie van de immateriële
energie in het materiaal expressie.
De leiding
tussen Purusha en Prakruti is Prana (levenskracht),
de vibrerende kracht die alle manifestaties
ten grondslag ligt. In
de Rig Veda, staat prana voor de adem van de
Kosmische Purusha evenals de adem van het
leven in het algemeen. Het
is door de pulsaties van kosmische prana dat
bewustzijn breekt in de drie guna's (universele
kwaliteiten) van de natuur.
Samkhy
Filosofie van de Schepping
Purusha is
ongemanifesteerde vormloze passieve en buiten de
eigenschappen. Voorbij
oorzaak en gevolg van ruimte en tijd. Purush
is puur bestaan. Prakruti is
de creatieve kracht van de actie. De bron
van de vorm manifestatie attributen en de
natuur is Mahad de kosmische intelligentie van buddhi. Ahamkar is
ego, het gevoel van 'ik ben. "Satva is
stabiliteit, pure aspect, ontwaken, essentie
en licht. Rajas is
dynamische beweging. Tamas is
Statische het potentiële energie. Inertie,
duisternis, onwetendheid, en materie.
Purush
+
Prakriti
(SPIRIT) (oernatuur)
MAHAT
(COSMIISE INTELLECT)
Ahamkara
(EGO)
Sattva
rajas
TAMAS
(zuiverheid) (passie ) (duisternis)
Van Sattvas: vijf
zintuigen, actie organen en geest.
Van Tamas: zijn er vijf
tanmatra's (geluid, tast, zicht, smaak, geur
en vijf elementen - ether, wind, vuur,
water, aarde.
2. Yoga. In
dit systeem, de geest wordt aanvaard als de
oorzaak van de gevangenschap en ook de
oorzaak van verlossing. Door
meditatie, moet men de geest beheersen en
dus de materie overstijgen. Dit
systeem werd voorgelegd door de wijze
Patanjali.
3. Nyaya. Dit
is een systeem van logica. Daarin
staat dat er zestien kenbaar entiteiten en
vier middelen van weten. Met
hun hulp moet men de uiteindelijke
werkelijkheid begrijpen en het bereiken van
verlossing. Nyaya
werd verkondigd door Gautama Muni.
4. Vaisheshika. Dit
systeem is ontwikkeld door de wijze Kanada. Hij
leerde dat er zeven padasthas of
ontologische ( tak
van de filosofie) entiteiten en dat het begrijpen van deze
leidt tot zelfverwerkelijking.
5. Purva
Mimamsa. De
kern van dit systeem, onderwezen door
Jaimini, is dat men volmaaktheid bereikt
door het uitvoeren van offers volgens de
Vedische voorschriften.
6. Uttara Mimamsa. Dit
systeem is beter bekend als Vedanta, wat
betekent "de hoogste einde van de kennis."
Zijn geschriften werden samengesteld door
Vedavyasa, de goeroe van Jaimini. Het
heeft twee leervakken persoonlijk en
onpersoonlijk. In
de toewijding aan een persoonlijke God is
het middel tot in de perfectie. Een
persoon realiseert zichzelf als alles
doordringend is, onpersoonlijke absolute
waarheid.
Omdat sommige
van de systemen elkaar aanvullen, worden de
zes systemen over het algemeen gepaard in
drie groepen, Sankhya en Yoga, Nyaya en
Vaisheshika en Purva Mimamsa en Vedanta. Echter,
Vedanta algemeen aanvaard als de hoogste van
alle zes systemen, omdat het zich
uitsluitend bezighoudt met de absolute
waarheid en het is de enige school die heeft
vastgehouden aan een consistente relevantie
door de moderne tijd, Yoga is nu ook
populair wereldwijd. Er
zijn verschillende stromingen binnen
Vedanta, maar ze kunnen allemaal worden
onderverdeeld in twee divisies:
onpersoonlijk en persoonlijk.
Ayurveda en
menselijk potentieel.
Ayurveda
leert dat de mens een microkosmos is van een
universum in zichzelf. Hij
is een kind van de kosmische krachten van de
externe omgeving, de macrokosmos. Zijn
individuele bestaan is onlosmakelijk
verbonden met de totale kosmische
manifestatie. Ayurveda beschouwt gezondheid
en "ziekte" in holistische termen, rekening
houdend met de inherente relatie tussen
individuele en kosmische geest, individuele
en kosmische bewustzijn, energie en materie. Volgens
de leer van de Ayurveda heeft ieder mens
vier biologische en spirituele instincten:
religieuze, financiële, pro-creatieve en het
instinct in de richting van vrijheid. Evenwichtige
goede gezondheid is de basis voor de
vervulling van deze instincten. Ayurveda
helpt de gezonde persoon om gezond te
blijven, en de zieke persoon voor de
gezondheid te herwinnen. Het
is een medische metafysische genezing leef
wetenschap, de moeder van alle helende
kunsten. De
praktijk van Ayurveda is ontworpen om
menselijk geluk, gezondheid en creatieve
groei te bevorderen door het bestuderen van
de leer van Ayurveda, kan de praktische
kennis van zelf genezing worden verworven
door iedereen. Door
de juiste balans van krachten in het
lichaam, kunnen de processen van fysieke
achteruitgang en ziekte indrukwekkend worden
verlaagd Dit concept is fundamenteel voor
Ayurvedische wetenschap: het vermogen van
het individu voor zich zelf genezing. |